Bem-vindo / Pessoas / Membros integrados / Doutorados / Cardoso, Paulo Miguel da Silva
Paulo Miguel da Silva Cardoso
Professor Auxiliar (Universidade de Évora)

Doutorado em Psicologia (U. Évora, 2017), Mestre em Psicologia (U. Lisboa, 2000), Licenciado em Psicologia (U. Lisboa, 1985).

Processo de Aconselhamento de carreira; Desenvolvimento de carreira de populações desfavorecidas.

Cardoso, P., Savickas, M.L., Gonçalves, M.M. (2020), "Facilitating change in Career Construction Counseling", Journal of Career Development, 47, 1-8.
Cardoso, P., M.L. Savickas, M.M. Gonçalves (2019), "Innovative Moments in Career Construction Counseling: Proposal for an Integrative Model", The Career Development Quarterly, 69(3), 192-208.
Cardoso, P., C. Sales (2019), "Individualized career counseling outcome assessment: A case study using the personal questionnaire", Career Development Quarterly, 67, 21-32.
Cardoso, P., Janeiro, I., M. Duarte (2017), "Life Design Counseling Group Intervention with Portuguese Adolescents: A Process and Outcome Study", Journal of Career Development, 44, 1-14.

Cardoso, P., Duarte, M.E. (forthcoming), "Two-chair dialogue: An emotion focused technique", British Journal of Guidance & Counseling.
Silva, C.S., Teixeira, M., Cardoso, P., Gonçalves, M.M., Duarte, M.E. (forthcoming), "Innovative moments and narrative change in career counseling: A case study", International Journal for Educational and Vocational Guidance.
Ribeiro, M. A.R., Cardoso, P., Duarte, M.E. (forthcoming), "How do educated youths in Portugal and Brazil face the future of their careers", Emerging Adulthood.
Cardoso, P., Mendes, I., Gonçalves, M.M., Sousa, I., Taveira, M.C., Silva, F. (forthcoming), "Evoking reconceptualization innovative moments to foster change in Career Construction Counseling", Journal of Counseling Psichology .
Taveira, M.C., E. Ribeiro, P. Cardoso, F. Silva (2017), "The therapeutic collaboration in life design counselling: The case of Ryan", South African Journal of Education, 37(4).

Cardoso, P., I.N. Janeiro (forthcoming), "O legado de Ferreira Marques na voz dos psicólogos", Revista Portuguesa de Psicologia.

Rossier, J., Cardoso, P., & Duarte, M.E. (forthcoming), "The narrative turn in career development theories: An integrative perspective", in Philip McCash and Peter Robertson (eds.), Rethinking career development, Oxford: Oxford University Press.
Cardoso,P.M., Duarte, M. E. (forthcoming), "Contribution à la recherche pour innover le Conseil en Développement de Carrière", in V. Cohen-Scali (eds.), L’orientation au 21ème siècle: enjeux et perspectives.
Cardoso, P. (2019), "Life Design Counseling: intervenção de grupo com adolescentes", in Maria Eduarda Duarte, Marco Antônio Pereira Teixeira e Marcelo Afonso Ribeiro (eds.), Life Design Counseling , São Paulo: Vozes, 69-82 (ISBN: 978-85-7585-951-3).
Cardoso, P. (2019), "Life Design Counseling com universitários.", in Maria Eduarda Duarte, Marco Antônio Pereira Teixeira & Marcelo Afonso Ribeiro (eds.), Life Design Counseling, São Paulo: Vozes, 83-94 (ISBN: 978-85-7585-951-3).
Cardoso, P.M., Gonçalves, M.M., Savickas, M. (2019), "Drawing on the Innovative Moments Model to promote and explain client change", in Kobus Maree and Kris Wilby (eds.), Handbook of innovative career counselling , Dordrecht: Springer International Publishing, 523-537.
Duarte, M.E., P. Cardoso (2018), "Life design and career counseling: contributions to social justice", in V. Cohen-Scali, J. Pouyaud, V. Drabik- Podgorna, M. Podgorni, G. Aisenson, J. Luc Bernaud, I. Moumoula, J. Guichard (eds.), Interventions in Career Design and Education – Transformation for sustainable development and decent work, Dorderech: Springer International Publishing, 231-246 (ISBN: 978-3319919676).

Autor: Mariana Paulino de Campos
Grau: M.Sc. (Psichology)